• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Методичні орієнтири

CЛОВНИК ЛОГОПЕДИЧНИХ ТЕРМІНІВ

Автоматизація звуку - один з етапів корекції неправильної звуковимови. Проводиться після постановки звуку. Правильна вимова звуку закріплюється в складах, словах, фразах, самостійному мовленні шляхом частого повторення і застосування спеціальних вправ.

Аграмматизм – порушення розуміння і вживання граматичних засобів мови.

Алалія – відсутність чи недорозвинення мовлення внаслідок органічного ураження мовних зон кори головного мозку у внутрішньоутробному чи ранньому періоді розвитку дитини. Розрізняють моторні і сенсорні алалії.

Амімія - відсутність мімічних рухів, спостерігається при парезах і паралічах.

Артикуляція – діяльність мовних органів, зв'язана з промовлянням звуків мови та різних їх комплексів, що складають склади, слова.

Артикуляційна гімнастика - підготовчі вправи, метою яких є вироблення правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів, необхідних для правильної вимови звуків.

Аутизм - замкнутість, відстороненність від реального світу, занурення у світ власних внутрішніх переживань.

Афазія – повна чи часткова втрата мовлення, обумовлена локальними ураженнями головного мозку.

Афонія – повна відсутність голосу.

Брадилалія – патологічно уповільнений темп мовлення.

Гаммацизм – недолік вимови звуків г, гў.

Дисграфія – порушення процесу письма.

Дислалія – порушення звуковимови при нормальному слухові і збереженній інервації мовного апарату.

Дислексія - порушення процесу читання.

Дизартрія – порушення вимовної сторони мовлення, обумовлене недостатністю іннервації мовного апарату.

Заікання – порушення темпо-ритмічної організації мовлення, обумовлене судомним станом м'язів мовного апарату.

Каппацизм – недолік вимови звуків к, кў.

Контамінація - помилкове відтворення слів, що полягає в об'єднанні в одне слово складів, що відносяться до різних слів.

Корекція – педагогічний та лікувальний вплив, спрямований на подолання вад у розвитку дитини.

Логопедія – наука про порушення мовлення, про методи їх попередження, виявлення, усунення засобами спеціального навчання і виховання.

Ламбдацизм – неправильна вимова звуків л, лў.

Мутизм – припинення мовного спілкування з оточуючими внаслідок психічної травми.

Недорозвинення мовлення – якісно низький рівень сформованості порівняно з нормою тієї чи іншої мовної функції або мовної системи в цілому.

Загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) – різні мовленнєві розлади, при яких у дітей порушене формування всіх компонентів системи мовлення , що відносяться до звукової і змістовної сторони.


Вплив розвитку дрібної моторики на розвиток мовлення учнів-логопатів

«Витоки здібностей і обдарування дітей на кінчиках пальців. Від пальців, образно кажучи,
йдуть найтонші нитки-струмочки, які живлять джерело творчої думки …»
В.О.Сухомлинський.
Розвиток мови дітей тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце займає сформованість дрібної моторики рук. Адже діти, які швидко повторюють за дорослими їхні рухи пальцями, добре і розмовляють.
І навпаки, коли вони не розмовляють або говорять погано. То й пальці в них напружені, згинаються і розгинаються всі разом, або ж мляві і не виконують всіх рухів.
Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. У немовлятка завжди кисті стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає вказівні пальці в його долоні то дитина їх міцно стискає (і часом так міцно,що малюка можна навіть трохи підняти).
Значення хапального рефлексу велике. І полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи інших предметів. З розвитком мозку цей рефлекс перетворюється в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс. Тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток малюка.
Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо ще в ІІ столітті нашої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук (на зразок нашої «Сороки - ворони», «Ладки – ладусі », «Куй, куй чобіток» тощо) сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові структури.
Талантом нашої народної педагогіки створені дитячі ігри, забавлянки та інші. Їх значення досі недостатньо осмислено дорослими. Переважна кількість батьків вважають, що ці ігрові заняття лише розважають, а не скажімо, розвивають,оздоровлюють. Насправді ж дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв’язок рук із розвитком мозку. Праці В.М Бехтерева довели маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають знімати напругу не лише із самих рук, але і з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мову дитини, Дослідження М.М Кольцової довели, що кожен палець руки має доволі широке представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція « схеми людського тіла » , а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців.
Таке тренування слід розпочинати з самого раннього дитинства. Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного із пальців, треба допомагати дитині координовано і спритно ними маніпулювати. Необхідно звернути увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміннями - тримати чашку,ложку,олівця,вмиватися.


ПОДОРОЖ ЕКОЛОГІЧНОЮ СТЕЖИНОЮ (підготувала вихователь 2-го класу Чучуменко Л.Г.)

Мета і завдання: формувати уявлення і елементарні знання про екологію; почуття дбайливого ставлення до навколишнього середовища; учити самостійно мислити, спонукати до збереження неповторної краси рідного краю; формувати активну життєву позицію; виховувати людяне ставлення до природи.

Плановані досягнення учнів: Засвоїти, що екологія - це наука, яка вчить дбайливо ставитися до навколишнього світу. Поняття, що в зникненні птахів і тварин, рослин в лісах винні люди. Вчити захищати природні ресурси.

Обладнання: аудіозапис голосів птахів; стенд "Природа - твій дім"; презентація; ноутбук.

Хід заходу

Хвилинка спостережень.

-Який сьогодні день?

-Який місяць?

-Яка пора року?

-Тепло чи холодно надворі?

Вихователь.

Ми з вами вияснили,що у нас зараз пора року весна,місяць квітень і погода пречудова.

– Сьогодні я пропоную вам відправитись в уявну подорож екологічною стежинкою. Екологічна стежина – це маршрут в лісі, за яким людина вивчає природу, вчиться охороняти звірів і пташок, дерева і трави. А мандрувати ми будемо разом із Лісовичком. Послухайте історію про ліс.

– Жив був ліс.

– Мешкали в лісі птахи. Птахи співали, співали завзято і весесло. Послухайте (звучить аудіозапис голосів птахів зозулі, дятла, солов̔я)

– Яких пташок ви почули?

– Жили в лісі і звірі. Пустували на галявинах, полювали. Подивіться слайди.

Яких звірів ви впізнали? (Тигр, білка, заєць, їжак, вовки, ведмідь, лось, лисиця)

– Але одного разу прийшла до лісу людина. Збудувала поряд з лісом фабрики, заводи, будинки, школи, дороги. Місця для життя їй не вистачало.

– Почали люди тоді рубати ліс .

– Стали розпалювати багаття і вогонь знищив ліс.

- Заводи та фабрики скидали відходи в річки, лісові озера і забруднили воду в лісі.

- Дим з труб заводів і вихлопні гази автомобілів на дорогах отруїли повітря.

- Відпочивальники забруднили природу лісу сміттям (пляшками, гумою, папером).

- Тужливо і страшно стало в лісі. Ніде стало жити бідним тваринам. І багато з них пішли з нашого лісу далеко. Залишився в лісі один старий трухлявий пеньок. Якому вже не було діла до того що творилося навкруги. І ось яка пригода трапилась одного разу в лісі.

Оповідання « Байдужий пеньок»)

Стоїть у лісі старий-престарий Пеньок. Мохом обріс, гріється на сонечку. Поселився під Пеньком Їжак. Клопочеться собі в нірці, а Пеньок мружиться, крекче, гріється на сонечку.

- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз його Їжак.

- Добре, – відповідає байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

По другий бік під Пеньком поселилася Гадюка.

- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз вона.

- Добре, – відповідає байдужо Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється на сонечку.

Та ось якось Їжак побачив, що поруч із ним живе Гадюка. Напав на неї і в кривавій сутичці переміг. Виповз, ліг на Пеньок. Відпочиває.

- Що це у вас там за шум був? – питає Пеньок.

- Це я Гадюку вбив, – відповідає Їжак.

- Добре, – каже байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

Вихователь

- Чому так відповів пеньок?

- Чому пеньку було все байдуже?

- А чи завжди він був таким?

- Чому пеньок залишився в лісі один?

Вихователь

– Чому в лісі ніхто не живе?

Учень

- Людина зруйнувала життя лісу.

- І звернувся тоді Лісовичок до нас з проханням про допомогу."Допоможіть лісу повернути колишню красу, птахів і тварин!"

Вихователь

- Згадайте, яка наука розповідає нам про зв'язок природи і людини?

Учень

- Екологія.

Екологія - наука про взаємини живої і неживої природи. Всі організми на планеті пов'язані між собою: живе і неживе, рослини і тварини, людина і природа.

Вихователь

- Щоб допомогти лісу, прогуляємося по лісовій екологічній стежці і виправимо помилки людини.

Завдання 1

Вихователь

- У вас на столах лежать картинки із загадками, на яких зображені дерева які ростуть у наших лісах. Переверніть картинку, прочитайте загадки, відгадайте - і дізнаєтесь назву дерева. Ці дерева ми посадимо в нашому лісі.

1. Весною зеленіла,

Влітку загоріла,

Восени наділа

Червоні корали.(Горобина)

2. Чорно-біла одежина,

Зверху - листяна хустина.

Як весна – дарує сік, -

П’ємо радо цілий рік.(Береза)

3. В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити...

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас.( Ялинка, сосна)

4. Ніхто її не лякає,

А вона вся тремтить. (Осика)

5. Рясно в липні зацвітає,

Дуже гарний запах має,

Цвітом від хвороб лікує,

Щедро медом нас частує.(Липа)

Картинки з зображенням дерев вивішуються на дошку.

Вихователь

– Ось і виросли в нашому лісі нові красиві дерева. приємно бігати поміж ними і гратись у рухливі ігри.

Завдання 2

Вихователь

– Кого ще не вистачає в нашому лісі?

Учень

– Не вистачає птахів і звірів

Вихователь.

Діти, давайте пригадаємо які звірі живуть у лісі. (використати іграшкових звірят).

Завдання 3

Ігри з жителями лісу.

Вихователь.

Пояснити учням правила гри.

Виберемо найсильніших і найспритніших гравців . Між стільцями лежить змія. Двоє гравців, по сигналу, хапають змію.

Ціль гри: першим витягнути змію з під стільців. Хто виграв, той грає із наступним учасником.

– Ліс змінився. Знову заспівали птахи, і звірі почали гратися на галявинах. Вони дякують нам за допомогу та приготували для нас подарунок – екологічну гру.

Завдання 4

Лісовичок пропонує нам пограти у гру «Як зберегти природу?»

1.Якщо ти не зриваєш великих букетів квітів, то плесни у долоні.

2.Якщо ти ніколи не залишаєш сміття на природі , то тупни ногою.

3.Якщо ти не ловиш метеликів і птахів , то простягни руки вперед.

4.Якщо ти садиш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руки

вгору.

5.Якщо тобі подобаються квіти , то посміхнись.

Адже охорона природи - головна мета екології.

Екологічна гра.

–Що може забруднювати навколишнє середовище?(дим, дерева, людина,фабрика)

- Який спосіб пересування не забруднює навколишнє середовище? (автомобілем, велосипедом, пішки)

- Забруднення повітря може призвести до захворювання чи навпаки зміцнює здоров’я).

- Чого не повинно бути у річці? (Водних рослин, паперу, риби,бляшанок, пляшок)

- Молодці! Тільки володіючи екологічними знаннями можна допомогти природі.

Вихователь

- Охороняти природу потрібно від сміття, бруду, диму і кіптяви, порушників екології. У лісі потрібно проводити суботники з прибирання сміття, лісничий повинен охороняти ліс від браконьєрів і вирубки, пожежники - гасити лісові пожежі, держава - створювати заповідники для збереження рідкісних тварин і рослин, учні шкіл - допомагати дорослим посильною працею. А головне не бути байдужим до природи.

Підсумок.

Давайте подивимось, як тепер живеться в лісі нашим деревам, звірам, птахам.

(Музикальний кліп).

Кiлькiсть переглядiв: 114